lördag 15 december 2012

GB 4/ÄVEN I ALVESTA BLÅSTES DET GLAS!



             


Alvesta Glasbruk tillhör inte de mest kända eller omtalade i det småländska glasriket. Men även där kunde man blåsa glas. I höstas hölls en utställning på Kulturparken Småland (Glasmuséet) där en ung kille börjat samla glas från just Alvesta och även börjat forska i historien kring bruket, vem som formgivit vad etc. Såna initiativ är väl värda att uppmärksammas. Hittade själv ett glas från Alvesta, etikettmärkt och snyggt på en loppis. "Hela" 40 kr fick jag betala för den vasen med fot och ben i klarglas och långsmal kupa i gulbrungrönaktig färg (svårt att beskriva exakt i ord). Bilden blev bättre i svartvitt (jag gillar ju svartvitt vid annan fotografering) så den fick bli så här. Ska försöka skaffa mig en ljusbox hos Photax i Nybro för att fotografera glas i framöver är det tänkt, men glas kan göra sig även i miljö tycker jag. Kjell Andersson, som jag skrev om i förra bloggposten, tog fina bilder på glas som han ställde ut i naturen t.ex.

För att återgå till Alvesta så verkar det inte finnas mycket dokumenterat om glasbruket där, men det startades 1933 och driften upphörde 1977. Något hum om hur många som arbetade där har jag inte, bruket finns inte med i Glasbruksföreningens jubiléumsbok 1962, den bok som annars har uppgifter om antalet anställda vid glasbruken som var medlemmar i föreningen vid den tiden. Alvesta-bruket var tydligen inte medlemmar i den. Googlar man på Alvesta glasbruk får man heller inte fram mycket skrivet om själva bruket, däremot bilder på en del glas som man tillverkade. Hittade även en film på youtube från de sista dagarna vi glasbruket 1977. Om du läser detta och har något att bidra med så skulle det vara intressant att få ta del av det för att sedan kunna vidarebefordra till Fredrik i Alvesta.

Ha det fint!
Nils/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar