fredag 8 februari 2013

GB 9/Josef Schott - Smålandshyttan.

                                  


                                                                                    




Smålandshyttan (1947 - 1976) var ett litet glasbruk strax norr om Johansfors vid Broakulla i Emmaboda kommun. Designer vid bruket under många år var Josef Schott, född 1915 i Marienbad (nuvarande Tjeckien). Schott utbildade sig vid konstskolor i Salzburg samt Berlin och efter andra världskriget flyttade han till Sverige där han först arbetade som smyckestillverkare. Senare flyttade han till Norge men återvände till Sverige 1955 och blev formgivare vid Smålandshyttan.

Han ritade många modeller för bruket, bl.a flera vaser med färgat underfång och reliefmönster i typisk "Schott-stil" som inte går att ta miste på. Men han tog även fram en del såna vaser i klarglas. Dom formblåstes och efterberabetades med sprängning och och kantslipning. Jag har även sett flera släta vaser med färgat underfång (även i drivteknik) som tillskrivits Josef Schott på Smålandshyttan.

Han sysslade även med måleri och skulptur och var bildlärare i Nybro. Schott avled 2009 vid 94 års ålder.


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har en tung glasskål ( kristall?) från Smålandshyttan, den har jag lovat sälja på Tradera åt en god vän. Svenskt glas är inte mitt område så jag hoppas att du kan hjälpa mig. Vet inte alls värdet på skålen och då är det svårt att veta vad man ska sätta i utrop. Skickar mycket gärna foto så att du kan se den!
    Mvh Tina

    SvaraRadera
  2. Är mycket underskattad har många av han glas vaser av han brukar hitta för 30-50kr st billigt och dom flesta har ju hans namn i glaset trevligt

    SvaraRadera