torsdag 4 juli 2013

GB25/Strömbergshyttan B982 ca 1963.



                                                                   


Denna vas med trekantig form lanserades 1963. Katalogen från december 1962 slutar med modellnummer B974, så B982 är med stor sannolikhet från 1963. Det året började Rune Strand som gravör och formgivare för Strömbergshyttan, men jag tror inte han står bakom den här modellen. Han började med att rita gravyrmönster och de vaser han formgivit är av senare datum, kring B1050. Jag skulle av formen att döma kunna tänka mig Gunnar Nylund, men som jag redovisat tidigare är det med stor sannolikhet så att han inte ritade glas för Strömbergshyttan mellan 1957-66. Möjligen skulle det kunna vara en modell som är av hans grundform, och som senare modifierats till B982? Men jag håller ändå (med viss reservation) Asta Strömberg som trolig designer för den här trekantiga formen.




Jag inväntar kataloger från 1955, 1958 och 1960. Förhoppningsvis kan jag av dom se om där finns liknande modeller som lanserats 1955-58, och som i denna vas i så fall fått förnyat utseende? Då skulle det kunna vara en av de modeller som Nylund 1966-67 menade var hans i grunden och som han var berättigad till provision för enligt formgivaravtalet från 1956. Där statuerades nämligen att provision skulle utgå 10 år efter att samarbetet mellan honom och Strömbergshyttan upphörde. Men kommer ingen information fram som pekar på något annat, talar det mesta för att detta är en modell av Asta Strömberg.


Underfångsfärgen är här en brun nyans som jag tror är X77 och man har också lyckats få en väl balanserad ton i färgen som är ganska snygg. Lagom stor färgkula i underfånget med andra ord. Modellen tillverkades i tre underfångsfärger enligt 1972 års katalog: X70 ametist, X76 smoke-grey och X77 brun. Storlekarna var 180, 250 och 340 mm. Denna är 250mm.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag har en grå B982 och en B894 och några till i samma serie. Är det Asta modeller eller Nylund designade. Hur gick det med din kontroll?

    SvaraRadera