torsdag 19 december 2013

GB36/NYA FAKTA SOM VISAR ATT B943 OCH ANDRA MODELLER MED LUFTRINGAR ÄR SKAPELSER AV ASTA STRÖMBERG.

Modell B943 från Strömbergshyttan är med säkerhet en modell designad av Asta Strömberg. Jag tror vi kan slå fast att det är så efter det senaste fyndet vid genomgången av materialet efter min far, hyttmästare Sven-Erik "Putte" Bergqvist. På bilden nedan B943 i smoke-grey underfång, men den tillverkades även i klarglas. Designen ligger i ett tidsintervall ca 1960-62, eftersom vaserna i katalogen från 1962 slutar med B974.





De nya fakta jag hittat är ett fotografi av modeller ur den här serien med luftringar inneslutet i glaset. På bilden finns två vaser, bl.a modell B943, en skål (T395) och tre äggformade skulpturer (P264). På baksidan av fotografiet har min far skrivit: Vaser, "Ägg" o skål av Asta Strömberg. Bilden nedan är en beskärd del av fotografiet. De äggformade skulpturerna ligger i slutet av modellerna i katalogen från 1972, således lanserade ca 1970-72. Skålen ligger lite tidigare som jag bedömer det, ca 1963-64, eftersom katalogen från 1962 slutar på T382.

 



Informationen på bildens baksida talar sitt tydliga språk. Det är Asta Strömberg som ligger bakom de här modellerna och inte Gunnar Nylund, som man ofta brukar kunna läsa på välkända auktionsfirmor och diverse antikhandlares sajter. Hyttmästaren på bruket från ca 1950 till brukets avveckling 1979 kan betrakts som en tämligen säker källa. Han om någon bör ha vetat vem som formgivit vad vid Strömbergshyttan.

Om någon annan än Asta Strömberg kan tänkas ligga bakom modellerna är Rune Strand i så fall ett mera intressant alternativ. Han formgav nämligen liknande vaser för SEA Glasbruk under 1980-talet. Bilden nedan visar sådana vaser, vilka Rune lät tillverka på nystartade Studioglas Strömbergshyttan 1988, eftersom SEA inte kunde tillverka drivet glas. Men då Strand inte började arbeta för Strömbergsyttan förrän 1963 är det (som jag ser det) uteslutet att han skulle ligga bakom grunddesignen från 1960-62.





Den vänstra sfäriska vasen på bilden finns dock i Strömbergshyttans sortiment utan det blå underfånget och med modellbeteckningen B1015 (år för lansering ca 1963-64). Den finns även utan luftringarna och heter då B937 (lanserad ca 1960-62). Den tillverkades både i klarglas och med olika underfångsfärger som alternativ. Utan luftringar finns en liknande sfärisk vas återgiven på en odaterad idéskiss av Gunnar Nylund.





Men även Rune Strands avlånga och lite högre vaser med luftringar från SEA, tillverkade av Studioglas Strömbergshyttan, finns det föregångare till i Strömbergshyttans sortiment. Det är modellnummer B942 (en högre version av B943 lanserad 1960-62) samt B1174, lanserad 1972 (det näst sista vasnumret i den katalogen). Inte exakt lika i form men snarlika. Jag tor inte att Strand designade dessa modeller heller för Strömbergshyttan. Han började inte förrän 1963 och slutade ju 1968, ca 4 år före B1174 kom. Och SEA-vaserna designades inte förrän en bit in på 1980-talet vad jag kan förstå, och absolut inte före han började på SEA 1978. Så dessa vaser med luftringar, talar de kända fakta jag känner till för, att det är en design av Asta Strömberg. Rune Strands SEA-vaser med luftringar får man nog se som ett exempel i raden av många, där man inspirerats av en annan formgivare och gjort en egen liknande eller, som i fallet med den sfäriska modellen B1015, formmässigt en ren kopia som jag kan bedöma det.

Möjligheten att Rune Strand kan ha ritat B1015 och skålen T395 vid Strömbergshyttan 1963-64 finns i och för sig
Men min far var ungdomskamrat och mycket god vän till Rune Strand. De kände varandra väl. Om Rune hade ritat T395 hade han med säkerhet vetat om det. Och i fallet med B1015, har RS i så fall tagit modell B937 från 1960-62 (grundform av Gunnar Nylund) som utgångspunkt och lagt till luftringarna. Att han skulle ritat B1174 under sina år vid bruket 1963-68 är också mindre troligt. Modellen skulle då ha blivit liggandes i minst 4 år innan lansering. Jag tycker den möjligheten verkar ganska långsökt, precis som tycker det verkat långsökt att han skulle ha ritat modellerna B942/43 och T395, minst 2-3 år innan han började designa för bruket. De fakta jag känner till, och som även min fars anteckningar på fotot här visar, pekar istället entydigt på att det är Asta Strömbergs som med stor sannolikhet ligger bakom alla dessa modeller med luftringar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar